Putovanje BiH u EU preko Koridora 5c

Panevropski prometni koridori predstavljaju mrežu cestovnih i željezničkih prometnih pravaca koje su definisali predstavnici Evropske unije, Ekonomske komisije Ujedinjenih naroda za Evropu i Evropske konferencije prometnih ministara. Mreža koridora uspostavljena je radi uspješnog odvijanja međunarodnog prometa na evropskom kontinentu, boljega povezivanje članica Evropske unije te prometa između Evrope i Azije.

Danas su zemlje zapadne Evrope u procesu privredne i političke tranzicije i teže što bržem ulasku u Evropsku uniju. U ostvarivanju toga cilja prometno je povezivanje veoma važno i predstavlja temelj za bolje ekonomsko, kulturno i naučno povezivanje i za cjelovit razvoj toga područja. .

Koridor 5c sastoji se od glavnog tranzitnog puta sjever-jug između zemalja regije kroz Bosnu i Hercegovinu. Nakon produžetka TEN-T mediteranskog koridora na zapadni Balkan, koridor započinje u Budimpešti, prolazi preko sjeverne Hrvatske (Osijek), kroz Bosnu i Hercegovinu preko Doboja, Zenice, Sarajeva i Mostara, a završava u hrvatskoj luci Ploče.

Koridor 5c za Bosnu i Hercegovinu znači izlazak iz izolacije i brža socijalna i ekonomska integracija u evropsko okruženje

Bosna i Hercegovina s Koridorom 5c uključuje se kao važna tranzitna zemlja poveznica između evropskog jugoistoka i sjevera i sebi otvara šansu za ubrzani pristup u zapadnoevropske i evroatlanske integracije.

Kroz ulaganja u održivu infrastrukturu, što predstavlja ključne preduvjete za dugoročni ekonomski rast.

Prometno povezivanje otvara našoj zemlji mogućnost razvojnog potencijala naročito naglašeno u području industrijske kooperacija, turizma i razvoja poljoprivrede.

Autoceste su pokretači ekonomskog i društvenog razvoja, i svaka nova dionica koja se krene gradit će ubrzati integraciju Bosne i Hercegovine u Evropsku uniju, te kreirati nove poslovne prilike u regiji u vidu radnih mjesta i prihoda. Strateške investicije u završetak autoceste na Koridoru 5c, u vrijeme ekonomske nesigurnosti zbog pandemije izazvane Covidom-, su jasan signal da su međunarodne finansijske institucije u prvom redu EIB I EBRD uz doprinos Evropske unije u skladu sa Agendom povezanosti pouzdan partner Zapadnog Balkana, odnosno Bosne I Hercegovine.

Preko 1,5 miliona ljudi, koji žive duž Koridora 5c koji povezuje sjever i jug Bosne i Hercegovine, svjedoče poboljšanju njihove pristupačnosti zahvaljujući doprinosu Okvira za investicije zapadnog Balkana u ovaj transportni stub.

Kroz BiH prolazi više od 325 km koridora 5c, što je prva velika autocesta i najveći ikad infrastrukturni projekat u historiji zemlje. Trasa autoceste A1 na Koridoru 5c je projektovana u skladu s TEM standardima, s dvije odvojene kolovozne trake, svaka s po dvije saobraćajne trake (vozna i preticajna) za svaki smjer kretanja i po jednu zaustavnu traku za prinudno zaustavljanje u svakoj kolovoznoj traci i brzine od 130 km / h. Praktično, za tipično putovanje od Sarajeva do mora, koje sada traje tri i po sata, za nekoliko godina bit će smanjeno na dva sata. Međutim, u transportnom sektoru – kao i u automobilskoj industriji – brzina nije sve. Očekuje se da će nova infrastruktura smanjiti stope prometnih nesreća i operativne troškove i troškove održavanja za autoputeve i korisnike za više od 7%.

Konkretna podrška EU izgradnji Koridora 5c kroz grant aplikacija

Zahvaljujući činjenici da se izgradnja Koridora 5c finansira iz kreditnih sredstava međunarodnih finansijskih institucija u prvom redu Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Evropske investicione banke (EIB), JP Autoceste FBiH je u prilici da aplicira za bespovratna sredstva Evropske unije. Do sada je službeno odobreno više od 144 miliona eura bespovratnih sredstava za izgradnju Koridora 5c u Federaciji BiH kroz devet aplikacija i to za dionice: Svilaj – Odžak, Putnikovo brdo – Medakovo, Poprikuše – Nemila, Ponirak – Vraca, Tunel Zenica – Donja Gračanica, Tarčin – ulaz u tunel Ivan, Tunel Ivan, Buna – Počitelj I Počitelj – Zvirovići.

Također, WBIF je za određene projekte na Koridoru 5c odobrio grantove tehničke pomoći koji će biti implementirani putem IPF-a (Infrastructure Project Facility). Kao rezultat ovih grantova JP Autoceste FBiH će dobiti studijsku i projektnu dokumentaciju i to za dionice: Ivan – Ovčari, Ovčari – ulaz u tunel Prenj I Izlaz iz tunela Prenj – Mostar sjever.

Press JP Autoceste FBiH