Održavanje autoceste u zimskim uvjetima počinje 15.11.2021. i traje do 15.03.2022. godine što je definisano Pravilnikom o održavanju javnih cesta (Sl.novine FBiH br. 57/15). U zavisnosti od vremenskih prilika, a ukoliko se ukaže potreba, zimska služba može započeti ranije, odnosno može se produžiti i nakon 15.03.2021. godine. Odluku o trajanju zimske službe izvan zakonom predviđenih termina donosi ovlašteni predstavnik JP Autoceste FBiH d.o.o. Mostar.
Pod održavanjem cesta u zimskim uvjetima podrazumijevaju se radovi neophodni za održavanje prohodnosti cesta i sigurnog odvijanja prometa. Da je prohodnost cesta osigurana podrazumijeva se ako visina snijega na kolniku ne prelazi 10 cm na autocestama, brzim cestama i magistralnim cestama, a na regionalnim cestama do 15 cm, i ukoliko je promet moguć vozilima koja su opremljena zimskom opremom.
JP Autoceste FBiH u zimskom periodu održava cca. 120 km izgrađenih dionica autoceste i brze ceste i to:
- dionica Zenica sjever – Tarčin, dužine 92 km
- dio dionice Zvirovići – Bijača, dužine 10 km
- dionica Svilaj – Odžak, dužine 10 km
te 4,5 km brze ceste BC1 Butila – spoj sa ulicom Safeta Zajke
Pored održavanja kolovoza također se vrši održavanje svih naplatnih mjesta, petlji, odmarališta i platoa. Na poddionici Zenica sjever – Podlugovi vrši se održavanje petlje Zenica sjever, Zenica jug, Lašva, Kakanj, Visoko i Podlugovi, uključujući i platoe ispred naplatnih mjesta pomenutih petlji. Planom zimske službe obuhvaćeni su i radovi na održavanju izlaznog kraka na naplatnom mjestu Kakanj I, te obezbjeđivanja nesmetanog odvijanja saobraćaja na ulazu na autocestu kod naplatnog mjesta Kakanj II, a kroz parking odmarališta. Na poddionici Podlugovi – Tarčin vrši se održavanje petlje Sarajevo sjever, Butila, Briješće, Sarajevo zapad, Lepenica i Tarčin, uključujući i platoe ispred naplatnih mjesta na pomenutim petljama, te odmorišta Lepenica sa obje strane autoceste.
Na dionica Zvirovići – Bijača vrši se održavanje petlje Zvirići i Međugorje, kao i prilaze centru za održavanje i kontrolu prometa Zvirići.
Na dionici Svilaj – Odžak vrši se održavanje petlje Svilaj, Odžak, kao i platoa ispred naplatnog mjesta Svilaj
Radovi na održavanju dionice autoceste A1 Zenica sjever – Sarajevo sjever (Lot 1), postupkom javne nabavke, povjereni su konzorciju „Jata GROUP“ d.o.o. Srebrenik i „Dobojputevi“ d.d. Doboj jug.
Radovi na održavanju dionice autoceste A1 Sarajevo sjever – Tarčin i brze ceste BC1 Butila – spoj sa ulicom Safeta Zajke (Lot 2), postupkom javne nabavke, povjereni su konzorciju „Sarajevoputevi“ d.d. Sarajevo i „Euro asfalt“ Ltd. Sarajevo.
Održavanje dionice autoceste Zvirovići – Bijača postupkom javne nabavke, povjereni su firmi „HP Investing“ d.o.o. Mostar.
Potreban broj osoblja i mehanizacija za zimsku službu (posipači, snježni plugovi – ralice, bočni odbacivači snijega) smješteno je na punktovima zimske službe:
- Za poddionicu Zenica sjever – Sarajevo sjever: Punkt Visoko, benzinska pumpa na petlji Visoko i COKP Drivuša
- Za poddionicu Sarajevo sjever – Tarčin: Punkt zimske službe Vlakovo
- Za dionicu Zvirovići – Bijača: Punkt zimske službe Međugorje, uz petlju Međugorje
Aktivnosti zimske službe provode se kroz I, II i III stepen pripravnosti, a što obuhvata stalna dežurstva na punktovima, redovnih i vanrednih ophodnji autoceste, preventivne radove na sprečavanju poledice kad temperatura oscilira oko 0°C, te uklanjanje snijega s kolovoza prilikom manjih snježnih padavina. Osim uklanjanja snijega ralicama i preventivnog posipanja, zimsko održavanje autoceste, obavlja se na način da se kolovoz posipa natrijevim kloridom (NaCl) za posipanje cesta, pomiješanim s otopinom kalcijeva klorida (CaCl2) u vodi, na temperaturama nižim od – 7 °C.
Upotreba abrazivnog materijala se zabranjuje i ne koristi se na autocesti.
Mostovi i vijadukti se ne tretiraju posebnim sredstvima, ali su u posebnom režimu lokacija s pojačanim pothlađivanjem, te ih u zavisnosti od vremenskih uvjeta preventivno posipamo.
III stepen pripravnosti se uvodi kada se očekuje dugotrajnije padanje snijega koje zahtijeva posebne radove na uklanjanju snijega sa kolovoza, gdje se pored pomenute mehanizacije uključuju i jači utovarivači, grejderi i freze za bočno odbacivanje snijega. Prema članu 48. Pravilnika o održavanju javnih cesta (Sl.novine FBiH br. 57/15) na cestama koje su svrstane u I prioritet, radovi na osiguranju prohodnosti se moraju izvoditi permanentno u cilju osiguranja stalne prohodnosti i dovršiti u roku od 5 sati u nizinskom, odnosno 8 sati u planinskom području, računajući od trenutka prestanka padavina.
Podatke o stanju na autocesti prikupljaju ophodari, te rukovodioci punktova i prosljeđuju ih odgovornom licu za poslove informisanja, koji dobivene podatke sređuje, po potrebi provjerava i o stanju te uslovima odvijanja prometa najmanje dva puta dnevno, na dostavljenom obrascu (ujutro do 6.00 i popodne do 17.00 sati) faksom ili na drugi način obavještava BIHAMK Sarajevo, a ujutro do 7.30 sati i JP Autoceste FBiH d.o.o. Mostar.
Koristimo priliku da skrenemo pažnju vozačima da u toku snježnih padavina prilagode vožnju uslovima na autocesti, ne vrše opasne radnje na kolovozu u smislu preticanja ralica koje se kreću u baterijama i vrše čišćenje snijega, prate i pridržavaju se ograničenja brzina postavljenih na portalima duž autoceste (promjenjiva signalizacija – zakonski obavezujuće brzine kretanja), čime znatno utiču na svoju sigurnost i na sigurnost drugih učesnika u saobraćaju.
Pratite sve informacije na našoj web stranici www.jpautoceste.ba i Instagram profilu @autoceste_fbih i Facebook profilu @Autoceste FBiH.
Press JP Autoceste FBiH